Ingen författare vet vad ordet ”semester” betyder. Medan ni andra är lediga och latar er, kämpar vi tappert och oförtröttligt för att få ut berättelser i världen. Jag är självklart inget undantag. Så här har min ”ledighet” (ha! vilket oanvändbart ord!) sett ut:
Onsdag den 18:e december
Skickar in manuset version 1.5 till förlaget för läsning i januari. Håller på att ge min förläggare en hjärtattack innan hon får klart för sig att jag inte förväntar mig feedback före jul. Firar med drink med författarkollega, som är mitt inne i redigerande och delar min inställning om att julledighet är för mesar. ”Jag skriver bäst på julafton”, säger hon. ”Jag ska också jobba hårt hela julen”, säger jag, och då muttrar hon något som jag inte riktigt hörde men som kan ha varit ett hånskratt.
Torsdagen den 19:e – tisdagen den 23:e
Låter manuset vila. Det är viktigt att då och då kunna ta ett steg tillbaka från manuset för att sen kunna närma sig det med fräscha, kritiska och obarmhärtiga ögon. Att manuset får vila innebär självklart inte att jag får det. Det är ett hårt arbete: vilandet av manuset pågår för fullt, nästan 12 timmar per dygn, och på nätterna vilar det om möjligt ännu mer.
Onsdagen den 24:e
Manuset vilar fortfarande. Gör genrestudie av Kalle Anka och misströstar över hur värdelös dramaturgin är. Är det här vad det svenska folket vill ha? Förvirrande hopp mellan scenerna, blandade genrer och en talande syrsa. Överväger att börja skriva fantasy eftersom eventuellt mer lönsamt. Sms:ar författarkollega som har öppnat en flaska rosa champagne för verklig inspiration. Hon jobbar till och med hårdare än mig, tänker jag imponerat, men jag ger inte upp.
Torsdagen den 25:e
Återgår till manus-vilandet på heltid. Läser två böcker för inspiration, men känner att jag borde ha läst fler. Det är väldigt viktigt för författare att läsa mycket, det är alla överens om, och jag tar mitt jobb på allvar och tvingar tillbaka mig till sängen för ytterligare en bok. Stressen hanteras med kaffe, julmust och choklad. När man jobbar väldigt hårt måste man få unna sig något
Fredagen den 26:e
Bestämmer mig för att jag har låtit manuset vila hårt nog. Skriver ut utkast och ska läsa igenom för att hålla det färskt i minne inför de kommande tio dagarnas ännu hårdare arbete.
Lördagen den 27:e (kommande)
Ska möta upp författar- och förlagskollegor för after work. Vi författare jobbar så hårt att vi måste mötas upp för drinkar i mellandagarna. Då sker förstås viktigt erfarenhetsutbyte, vi får prata av oss om vår vardag och hjälpa varandra med eventuella professionella utmaningar (t.ex.: ”Varför gööööööööööör jag det här?” eller: ”du råkar inte ha en konflikt som du kan avvara?”).
Söndagen den 28:e – den 9:e januari (kommande)
Författare jobbar hårt hela tiden, men aldrig lika hårt som när de tillbringar tio dagar på Seychellerna. Vid första anblicken kommer de flesta säkert tänka: herregud, där ligger en blekfet kvinna i solen och sover under en bok. Men icke. Där ligger i själva verket en blekfet författare och låter det undermedvetna arbeta. Man närmar sig helt enkelt boken lite från sidan; låter idéer växa fram och leka och ta tid. Hela tiden medan man sliter med paraplydrinkar och simturer och tupplurar.
Jag ska åka med Carina, vilket är bra, för om jag behöver bolla undermedvetna författarproblem kan jag göra det utan att ens titta upp från paraplydrinken. Risken finns att hon mest föreslår att boken kommer piggas upp av en dödsdömd fånge, men varför inte? Det funkar för henne.
Och sen kommer jag tillbaka igen, för att ta tag i version 2.0. Ingen rast, ingen ro. Ständigt detta slit. Det är ett hårt liv att skriva böcker.